وکیل پایه یک دادگستری در مشهد
فهرست مقالات

جرم خیانت زن شوهردار

جرم خیانت زن شوهر دار بسته به نوع خیانت متفاوت بوده و به این شکل است که در صورت ارتکاب جرم خیانت به صورت کامل و انجام دخول حکم آن اعدام است ، اما چنانچه به صورت جرم دون زنا صورت گرفته باشد در این صورت حکم آن از 31 تا 99 ضربه شلاق متفاوت خواهد بود .

در بررسی حکم خیانت زن متاهل لازم است ابتدا معنی خیانت را بدانیم . خیانت در لغت نقض کردن عهد و پیمان به صورت پنهانی است و خائن به فردی اطلاق می شود که این عمل را انجام داده است . جرم خیانت زن شوهر دار یکی از انواع مختلف خیانت است که در قانون جمهوری اسلامی ایران جرم انگاری شده و حکم خیانت زن متاهل نیز در قانون مجازات اسلامی بیان شده است . منظور از حکم خیانت زن متاهل، مجازاتی است که قانون برای جرم در نظر گرفته است.
جرم خیانت زن شوهردار و یا به بیانی دیگر زنا در شرع مقدس اسلام بسیار نکوهیده و پست است و دستورات الهی در این جرم وجود دارد که حکم و مجازات طبق آن باید صورت پذیرد . در قانون مجازات اسلامی از زنا به جماع مرد با زنی که ذاتا بر او حرام است ، تعریف شده است .

زنا انواع گوناگونی مثل زنای عنف، محصنه و غیر محصنه دارد . جرم خیانت زن شوهر دار را می توان در تمام دادگاه های به عنوان یک دعوا مطرح نمود . در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با جرم خیانت زن شوهردار و حکم مربوط به آن پرداخته شده است .

 

موارد خیانت زن و نحوه اثبات آن

جرم خیانت زن شوهردار یعنی برقراری یک رابطه ی زناشویی بین دو فرد ، یک زن شوهردار و یک مرد نامحرم ، این جرم از گونه جرایم حدی است و حتی با رضایت شاکی نیز بعد از اثبات مجازات اجرا خواهد شد .
خیانت زن می تواند از انواع مختلفی باشد ، برقراری رابطه زناشویی و زنا اصلی ترین نوع از موارد خیانت است ، بوسیدن ، در آغوش کشیدن و… اگر توسط زن شوهر دار با مردی نامحرم باشد از موارد دیگر جرم خیانت بوده و برای آن نیز مجازاتی در نظر گرفته شده است که  به این نوع از جرم دون زنا می گویند .

نحوه ی اثبات در جرم خیانت زن شوهردار می تواند به چند صورت باشد :

  • اقرار یکی از راه های اثبات جرم زنا است . اقرار باید توسط خود متهم در حضور مقام رسمی دادگاه باشد تا اعتبار یابد .
  • ارائه عکس یا فیلم و اصوات از خیانت زن نمی تواند ادله کافی باشد اما موجبات علم قاضی را فراهم می کند .
  • از شیوه های دیگر اثبات جرم زنا شهادت شهود و وجود دلایل و مدارک است .
  • خیانت زن شوهر دار می تواند به صورت زنای کامل همراه با دخول باشد و یا از نوع دون زنا باشد . هر کدام از انواع خیانت و زنا می تواند با اقرار ، شهادت و موارد دیگری که گفته شد اثبات گردد .

 

حکم خیانت زن شوهر دار

همانطور که گفته شد در قانون مجازات اسلامی برای جرم خیانت زن شوهردار مجازات هایی در نظر گرفته شده است که در نتیجه آن در پاسخ به این سوال که حکم خیانت زن شوهردار چیست ؟ باید گفت اگر زنا به صورت کامل صورت گرفته باشد مجازات و حکم آن اعدام خواهد بود و این مجازات در صورتی است که زنا به صورت عنف و یا اکراه نباشد . حکم مجازات دون زنا نیز 31 تا 74 و در نهایت 99 ضربه شلاق خواهد بود .

به طور کلی مجازات زنا و خیانت زن شوهردار ، دو بخش حد و تعزیر را در بر می گیرد ، منظور از حد جرمی است که شرایط و عنوان آن در شرع مشخص است و مجازات آن نیز نمی تواند کم و زیاد و یا بخشیده شود . تعزیر نیز جرمی است که قانون گذار مشخص کرده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است .

نکته مهمی که وجود دارد این است که جرم خیانت زن شوهر دار در صورت اثبات مجازاتی در پی خواهد داشت ، گفته می شود که اگر مردی زن خود را در بستر و در حال زنا با مرد دیگری ببیند می تواند او را بکشد ، باید گفت این امر در صورتی است که اثبات زنا صورت پذیرد و در صورت اثبات زنا تنها قصاص اجرا نخواهد شد و امر دیه پا برجا خواهد ماند .
اگر رابطه نامشروع میان مرد و زن شوهردار به صورت اجبار و اکراه باشد در حکم تجاوز است و برای زن مجازاتی در نظر گرفته نمی شود و در صورت اثبات احکام تجاوز به عنف برای مرد اجرا خواهد شد .

 

عدم پرداخت مهریه زن خیانت کار

در نهایت سوالی که ممکن است برای خیلی از افراد پیش آمده باشد این است که تکلیف پرداخت مهریه زن خیانت کار در جرم خیانت زن شوهر دار به چه صورت خواهد بود ؟

در پاسخ باید گفت که مهریه یکی از موارد عقد است که به زن تعلق می گیرد ، اگر زن شوهردار به همسر خود خیانت کند باز هم مستحق مهریه خواهد بود . در هر صورت این مال به زن تعلق دارد و تنها در صورت اثبات خیانت مرد می تواند به راحتی از همسر جدا شود .

رزرو مشاوره