کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال
فهرست مقالات

کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال چیست؟ آیا امکان ردیابی کلاهبرداری های ارز دیجیتال در ایران وجود دارد؟ تو در مورد آن چه فکر می کنی؟ این روزها که همه درگیر ارز دیجیتال هستند و قیمت ها در دنیا و ایران در حال افزایش است، خیلی ها هم از شما انتظار دارند در این گوشه دنیا بی طرف باشید، حتی اگر روحی نداشته باشید. شناخته شده توسط همه! در ادامه می خواهیم این مشکل را از منظر حقوقی بررسی کنیم. با ما بمان.
ارز دیجیتال یکی از خلاقانه ترین ایده ها در دنیای مالی و اقتصاد است. این ایده در سال های اخیر در سراسر جهان و ایران مورد توجه قرار گرفته است. مزیت های منحصر به فرد این بازار طی سالیان متمادی عامل اصلی جذب افراد بیشتر به این بازار بوده است. ماهیت جدید این بازار مالی در حال ظهور به این معنی است که بسیاری از کسانی که در بازار کار می کنند با مهمترین اصول آن آشنا نیستند. بی اطلاعی تعداد زیادی از سرمایه گذاران این بازار و کسانی که با این وجوه دست و پنجه نرم می کنند، فرصت مناسبی را برای کلاهبرداری و سود جویان ایجاد کرده است. با این حال، اگر شما یکی از مالباختگان هستید، آیا می‌دانستید که می‌توانید با کمک وکیل کلاهبرداری ارز دیجیتال، بدهی‌ها را بازیابی کنید و خسارت را جبران کنید؟

 

همه چیز در خصوص ارزهای دیجیتال نو و تازه  می باشد

نکته مهم و مشکل ساز ارز دیجیتال این است که این بازار یک بازار در حال توسعه و جدید است. به طور خلاصه، ارز دیجیتال بازار آسانی برای فروش نیست. شما با مفهومی جدید و متفاوت در ارز دیجیتال روبرو هستید.
هر تراکنش مالی ناشناس را می توان با ارز دیجیتال انجام داد. لازم نیست از هیچ پروتکل ارتباطی پیروی کند. بنابراین هر کسی در جهان می تواند به راحتی پول ارسال کند. اما یک نقطه تاریک در این بین وجود دارد.
اگر کسی آن طرف خط نشسته باشد که تنها هدفش گرفتن سرمایه شما در قالب ارز دیجیتال باشد؟ هیچ ردی نخواهی داشت و مدرکی نخواهی داشت
در واقع، کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال بیشتر به عنوان ابزار شناخته می شوند. به زبان ساده، سیستم امن ارز دیجیتال اجازه سرقت یا کلاهبرداری در این شبکه را نمی دهد. اما آنها آنقدر نامشخص و تقریباً نامرئی بودند که طرفین هیچ اطلاعاتی در مورد یکدیگر نداشتند.
توجه داشته باشید که در اینجا نمی خواهیم در مورد ارزهای دیجیتال و رویکرد آنها صحبت کنیم. بنابراین اگر فکر می کنید این ایده ممکن است برای شما جذاب باشد، بهتر است کمی در گوگل تحقیق کنید. سوالی که در زیر می خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که چگونه می توان تقلب در ارزهای دیجیتال در ایران را ردیابی کرد؟ آیا در قانون ایران برای این موضوع گزینه ای وجود دارد یا خیر؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

تقلب و کلاهبرداری ارز دیجیتال در قوانین ایران

برای بررسی کلاهبرداری های ارز دیجیتال باید به یک سوال بسیار مهم پاسخ دهیم. آیا خود مفهوم ارز دیجیتال در قوانین ایران به رسمیت شناخته شده است؟
پاسخ به این سوال هنوز کاملا مشخص نیست. گاهی اوقات این ارزها توسط دولت ایران غیرقانونی تلقی می شوند و گاهی شرایط قانونی اعمال می شود. در برخی موارد، این ارزهای دیجیتال رایگان هستند! برای آن چیزی نمی توان گفت.
اما منطقاً از آنجایی که قانونگذار در مورد ارز دیجیتال صحبتی نکرده و به هیچ وجه آن را جرم تلقی نکرده است، می توان گفت که فعالیت در ارز دیجیتال بر اساس مبانی قانونی بلامانع تلقی می شود. در واقع اگر قانون در مورد فعل یا ترک فعل ساکت باشد، قانون بیان می کند که فعل یا ترک فعل جرم محسوب نمی شود.
بنابراین اگر قربانی یک کلاهبرداری ارزهای دیجیتال شده اید، نگران نباشید. پلیس ایران و دادگاه های ایران نمی توانند پاسخگوی اقدامات شما در این بازار یا افکار شما در مورد آن باشند. چون تو واقعا مقصر نیستی. اما در مورد خود مفهوم فریب چطور؟
با توجه به اینکه رمزارزها مفهومی از اینترنت محسوب می شوند، قانون پلیس مناطق قبیله ای تحت اداره فدرال و قانون اینترنت در حال حاضر در قوانین ایران در مورد ارزهای رمزنگاری شده اعمال می شود. بنابراین طبق ماده 741 قانون مجازات اسلامی که به مفهوم کلاهبرداری اینترنتی می پردازد: «هرکس با انجام اعمالی از قبیل ورود، تغییر، حذف، ایجاد، تعلیق یا غیرفعال کردن داده ها یا مختل کردن داده ها، به طور غیرقانونی از سیستم های رایانه ای یا ارتباطی استفاده کند. یا مال، کالا یا خدمات یا کسب امتیاز مالی برای خود یا دیگران، علاوه بر ضبط وجه به مالک، حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا یکصد میلیون (100.000.000) ریال یا هر دو مجازات با هم اعمال خواهد شد.
با توجه به این ماده قانونی و اینکه ارزهای دیجیتال در ایران مشمول قانون اینترنتی هستند، می توان گفت که کلاهبرداری با ارز دیجیتال جرم محسوب می شود و می توانید به این ماده و همچنین ماده 740 قانون مجازات اسلامی مراجعه کنید. . .
بنابراین از نظر قانونی مشکلی نخواهید داشت و سیستم قضایی در کنار شماست. مشکل اینجاست که اثبات جرم در ارزهای دیجیتال بسیار سخت است و حتی جمع آوری شواهد از آن سخت تر! اما اگر با چنین چیزی مواجه شدید، با کمک یک وکیل یا مشاوره حقوقی به پلیس فتا مراجعه کنید و با راهنمایی این پلیس شکایت خود را در دادگاه مطرح کنید. شاید بتوانید کاری انجام دهید. با این حال، چیزی که در این مقاله به دنبال آن هستیم این است که آیا راهی برای قضاوت در مورد کلاهبرداری ارز دیجیتال وجود دارد یا خیر. جواب گرفتیم، بله

 

رزرو مشاوره