وکیل پایه یک دادگستری در مشهد
فهرست مقالات

وکیل پرونده اعدام در مشهد

اعدام

اعدام نوعی کیفر و مجازات برای محکوم است که به حکم قانون و بر اساس حکم دادگاه عمومی و نظامی و جنایی زندگی فرد سلب میشود.
چین و ایران بالاترین آمار اعدام در جهان دارند.
جرایمی که مجازات آنها اعدام است به عنوان جرایم اعدام شناخته می شود و با توجه به قوانین ونظام سیاسی کشور متفاوت است.
برای مثال برای جرایمی مانند قتل،تجاوز جنسی،تروریسم، سواستفاده جنسی از کودکان،جاسوسی، خیانت ،جنایات جنگی،نسل کشی حکم اعدام صادر می‌شود. در برخی از کشور ها برای جرایمی مانند همجنس گرایی، قاچاق مواد مخدر،راهزنی،آدم ربایی نیز حکم اعدام صادر می‌شود.
اعدام، سنگین ترین مجازات بشری به شمار می رود و از گذشته تا به حال در جوامع و ملت ها برای برخورد با نقض کنندگان قانون وجود داشته است.
اولین سند تدوین شده رسمی به ۱۸سده پیش از میلاد مسیح و حکومت حمورابی شاه بابل بر می‌گردد که در آن مجازات ۲۵ جنایت اعدام پیش‌بینی شده است.
در یونان باستان برای جرایمی مانند خیانت و تجاوز و آدم کشی حکم اعدام می دادند. افلاطون معتقد بود اعدام باید برای مواردی که مجرم اصلاح ناپذیر است اعمال شود.
از گذشته تا حال روش‌های مختلفی برای مجازات اعدام در سراسر جهان به کار میرود برای مثال غرق کردن، ضرب و شتم منجر به مرگ، سنگسارکردن دار زدن، تیرباران ،تزریق کشنده، صندلی الکتریکی، سوزاندن در آتش، اتاق گاز ،چهار میل کردن.
امروزه برخی از کشورها با برگزاری همه پرسی اعدام را از قوانین قضایی خود برداشته اند.
در بین کشورهای اصلی شرکت کننده در جنگ جهانی دوم فقط ایالات متحده و تایوان و ژاپن به اجرای اعدام ادامه داده اند. در برخی از کشورهای پیروز در جنگ در موارد خاص و جرم های سازمان یافته و تهدیدات ملی حکم اعدام صادر می شود.
کشورهایی از قاره آسیا و آفریقا و حوزه کارائیب و کشورهای اسلامی از جمله کشورهایی هستند که اعدام در آنها انجام میشود . کشور بلاروس تنها کشور اروپایی است که همچنان حکم اعدام صادر می شود. کشور قزاقستان آخرین کشوری است که مجازات اعدام را متوقف و غیر قانونی اعلام کرد.
آمریکا تنها کشور غربی است که در حال حاضر مجازات اعدام در آن انجام می شود.
بنابر گزارش سازمان عفو بین المللی در سال ۲۰۱۴ میلادی ایران در اجرای حکم اعدام پیشتاز بوده ،و بیشترین حکم اعدام در جهان در این سال در ایران اجرا شده است.
در ایران برای جرایمی مانند قتل، مساحقه در صورت تکرار، محاربه، آزار جنسی کودک ، هواپیما ربایی، تجاوز، سب النبی، آدم ربایی و قاچاق مواد مخدر حکم اعدام صادر می شود.
علت مسائل شرعی اغلب اعدام ها بین اذان صبح و طلوع آفتاب انجام میشود.

منتقدان و خالفان اعدام

دهم اکتبر روز جهانی مبارزه برای لغو اعدام است. مخالفان اعدام این مجازات را غیر انسانی می دانند و به علت بازگشت ناپذیری آن منتقد آن هستند. منتقدان معتقدند که اعدام در برابر جرم اثر بازدارندگی ندارد و باعث تبعیض در برابر اقلیت ها و فقرا می شود و همچنین فرهنگ خشونت را ترویج می دهد.گفته می‌شود که مجازات قاتل با انجام قتل دیگر مجازاتی منحصر به فرد برای یک عمل خشونت آمیز است. زیرا مجازات یک عمل خشونت آمیز، عمل خشونت آمیز مشابه نیست.
دلیل دیگر مخالفت با اعدام این است که ممکن است مجازات اعدام منجر به کشتن افراد بی گناه و بی عدالتی شود.

اعدام از نظر اسلام

اعدام در قبال قتل عمد اجرا می شود و شرایط خاصی دارد. حضور شاکی خصوصی و اجازه ولی فقیه در آن موثر است.
اعدام حدی مجازات فردی است که از طرف شارع مشخص شده و نمی توان آن را به کمتر از مرگ کاهش داد. اعدام حدی انواع مختلفی از جمله زنا( زنای محصنه یعنی ویا بامحارم ویا غیر مسلمان با زن مسلمان )و محاربه وارتداد و لواط است.
تکرار برخی از جرم مانند تکرار شرب خمر و یا تکرار سه بار زنا باعث صدور حکم اعدام می شود .
در اسلام اعدام تعزیر مجازات مرگ است که از سوی حاکم معین می‌شود .

 

گاهی خانواده مقتول اهرم را می کشد و زیر پای زندانی را خالی میکند و گاهی هم کسی به نمایندگی از آنها این کار را انجام می دهد اما اگر کسی نباشد مامور های زندان باید این کار را انجام دهند ولی مامور ها هم معمولاً از زیر این کار در میروند و سربازی که رتبه اش از همه پایین تر است باید اهرم را بکشد و بعد یکی دو روز مرخصی برایش در نظر میگیرند.
همه کسانی که به نوعی درگیر اجرای حکم اعدام هستند شب ها در مواقعی که تب دارند کابوس اعدام می بینند .
حکم اعدام در ماه رمضان ومحرم اجرا نمی شود اما بالاخره روز پایان زندگی مجرم فرا می رسد که اغلب چهارشنبه است. معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از صبح چهارشنبه اعدامی ها را از بند به قرنطینه منتقل می کنند و خانواده‌اش برای دیدار آخر و خداحافظی به او سر می زنند. در شب آخر روحانی زندان یا افسرنگهبان برای گرفتن وصیت نامه می رود و صبح روز چهارشنبه زندانی را اعدام میکنند.
معمولاً زندانیان محکوم به قصاص تا آخرین لحظه امید به بخشش دارند.
قاضی اجرای حکم به همراه قاضی صادر کننده حکم یا نماینده او و نماینده نیروی انتظامی وپزشک قانونی و وکیل محکوم و اولیای دم و رئیس زندان یا نماینده او درصحنه اجرای حکم حضور دارند.
آخرین کسی که طبق آیین نامه اجرای احکام می توانند جلوی اجرا شدن حکم اعدام را بگیرد پزشک قانونی حاضر در صحنه است.
معمولاً از روز قبل از اعدام به پزشکی قانونی اطلاع میدهند که فردا در اجرای حکم چه در ملا عام و چه در زندان در محل اجرای حکم حاضر باشد.
پزشکی قانونی آخرین فردی است که با محکوم حرف میزند و بعد از اجرای حکم اولین کسی است که پیکر او را برای تایید مرگ معاينه می کند.
حرف زدن با کسی که در چند قدمی مرگ قرار دارد کار سختی است. این صحبت کردن باعث میشود تا ما از هوشیار بودن زندانی اطمینان حاصل کنیم و بعد به کسی که قرار است حکم را اجرا کند آموزش دهیم که چگونه طناب را میزان کند تا فشار متناسب وارد شود و از طولانی شدن اجرای حکم و فشار یک طرف به بدن جلوگیری شود.بعضی از محکومان به اعدام تا آخرین لحظه به بخشش امید دارند اما وقتی که دیگر امیدی نباشد برخی از آنها بسیار متکی به نفس با حکم خود ربه رو می شوند اما برخی از ترس نمی توانند روی پای خود بایستند.وقبل از اجرای حکم سکته می کنند واز دنیا می روند.

حلق آویز کردن در ۷۰ درصد موارد باعث مرگ آنی میشود و در ۳۰ درصد موارد مرگ به دلیل انسداد راه های هوایی و عروق اتفاق می افتد. در این موارد نهایتاً ۲ تا ۳ دقیقه طول می کشد تا مرگ اتفاق بیفتد. زمان هوشیاری فردی که به دار آویخته شده ۲۰ تا ۳۰ ثانیه است. مگر اینکه خون رسانی یک طرفه اتفاق بیافتد .طبق آیین اجرای حکم پیکر محکوم تا ۴۵ دقیقه بالای دار باقی می‌ماند وبعد ماموران اجرا پیکر را پایین می‌آورند تاپزشکی قانونی مرگ را تاییدکند .سپس جسد به سردخانه منتقل شده تا برای تحویل و دفن به خانواده او تحویل داده شود.
رزرو مشاوره