وکیل پایه یک دادگستری در مشهد
فهرست مقالات

وکیل محاربه و افساد فی الارض در مشهد

 

محاربه :

جرمی که بر علیه امنیت و آسایش مردم اتفاق بیفتد و باعث ناآرامی در جامعه شود محاربه می گویند.
حرب،ریشه کلمه محاربه است که به معنای گرفتن و سلب کردن است . در علوم فقی محاربه یعنی کسی که روی مردم سلاح بکشد و قصدش ترساندن آن ها باشد . فقها در این باره فتوا داده اند که هر کسی که به صورت آشکارو به زور مال دیگران را بگیرد و مردم را اسیر کند این کار محاربه نامیده می شود .
طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح با قصد مال و یا جان و ناموس مردم برای ارعاب آن ها و یا به قصد ایجاد ناامنی محاربه است .

جرم محاربه:

یکی از شرایط تحقق جرم محاربه این است که باید باعث ایجاد ناامنی در محیط شود . حال اگر به هر شکلی فرد نتواند این نتیجه را از محیط بگیرد دیگر این جرم محقق نمی شود .مثلا شخصی که با قصد دزدی وارد مغازه ای می شود و با نشان دادن اسلحه خود اموال آن مغازه را می دزد این کار او باعث ایجاد شدن ناامنی در محیط نمی شود و به طور کلی کار او جنبه عمومی نداشته به همین خاطر هم جز محارب نبوده است اما فرد به مجازات هایی مانند تهدید ، شروع کردن محاربه ، سرقت های مسلحانه و مواردی از این قبیل محکوم شود .
طبق ماده 279 هر زمانی که فردی با انگیزه و غرض شخصی به سمت افراد دیگری سلاح بکشد این کار او جنبه عمومی ندارد و هم چنین فردی که به روی مردم اسلحه بکشد و اما به دلیل ناتوانی باعث از بین رفتن امنیت در محیط نشود نیز نمی تواند از مصادیق محاربه به شمار رود.
زمانی که صحبت از مردم می شود یعنی این جرم باید جنبه عمومی داشته باشد و کل افراد جامعه را درگیر خود کند.

در این ماده منظور از سلاح می توان به کمان ، شمشیر و یا سلاح هایی جدید که امروزه وجود دارند اشاره کرد وهمچنین منظور از کشیدن سلاح نمایش دادن آن در ملا عام است و نیازی نخواهد بود تا مجرم حتما از آن استفاده کند و با آن شلیک کند . همین که سلاح را در ملا عام بیرون آورد کفایت می کند . پس اگر شخصی اسلحه به دست وارد یک مجمع عمومی شود بدون این که از اسلحه استفاده کند و با شلیک کردن مردم را بترساند محاربه خواهد بود.

 

شرایط تحقق جرم محاربه:

یکی از شرایط تحقق جرم محاربه کشیدن سلاح است و اما لازم است تا قصد خاصی برای جان و ناموس مردم برای تحقق یافتن این جرم وجود داشته باشد . مثلا کسی که تیر هوایی را در بین عموم مردم می زند را نمی توان محاربه نامید.
امااگر فردی به قصد سرقت وارد مکانی شود و درنهایت نیز سلاح بکشد و امنیت مردم را به خطر بیندازد این کار او محاربه محسوب می شود . یعنی اگر فرد آگاهی لازم را داشته باشدکه این کار او منجر به ناامنی مردم می شود همین دلیل باعث میشود تا کار او محاربه بیان شود .

مجازات جرم محاربه چیست ؟

در ماده 282 قانون مجازات اسلامی آمده است که مجازات این جرم محاربه عبارت است از : قطع کردن دست راست و پای چپ ، صلب ، اعدام و نفی بلد .
نفی بلد یعنی تبعید کردن و منظور از صلب همان به صلیب کشیدن است .
قاضی متناسب با جرمی که فرد مرتکب شده است مجازات ها را تعیین می کند .

تفاوت فساد فی الارض ومحاربه

طبق ماده286 قانون درباره جرم مفسد فی الارض : کسی به طور فراگیر جنایت هایی را علیه همه‌ی افراد و جرم هایی علیه امنیت داخل و خارج از کشور انجام دهد ، انتشار اخبار کذب ، پخش کردن مواد سمی ، آتش زدن و خراب کردن ، تاسیس کردن مراکز فاسد و .. شود ،باعث ایجاد اختلال در نظم عمومی کشور شود و یا خسارت های زیادی را به جان و مال مردم وارد کند باعث می شود تا نظم عمومی شهر و محیط و آسایش مردم در خطر بیفتد این ها همه مصادیق جرم فساد فی الارض است و درنهایت نیز باعث می شود تا فرد مجازات شود . مجازات این جرم اعدام است .

برای مثال جرم ایجاد کردن مرکز های فساد نیز در ماده 639 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مورد بررسی قرار گرفته است . زمانی که این جرم فراگیرشود و افراد زیادی از این جرم زیان ببینند این جرم فساد فی الارض نامیده می شود و مجازات آن اعدام خواهد بود .
جرم فساد فی الارض مجموعه ای از جرم هایی است که علیه امنیت و آسایش مردم اتفاق می افتد و به طور گسترده اخلاق عمومی ، جرم های منافی عفت ، جرم های علیه اموال را دربر می گیرد .

رزرو مشاوره