وکیل پایه یک دادگستری در مشهد - شماره تلفن وکیل در مشهد ، مشاوره با وکلای پایه یک دادگستری ، شماره وکیل خوب در مشهد
فهرست مقالات

وکیل جرم سرقت در مشهد

انواع مجازات سرقت

مجازاتها سه نوع اند:

۱. مجازات‌هایی که توسط شرع تعیین شده اند. مثلا مجازات قتل، مجازات زنا، مجازات قذف و شرب خمر که در قرآن آمده شلاق و قصاص و… هستند که به آن مجازات مستوجب حد یا مجازات حدی میگویند.

۲. به مجازات هایی که میزان دقیق آن در شرع نیامده و به واسطه قانون تعیین می شود  مجازات تعزیری گفته می شود. تعزیر در لغت یعنی مجازات و تنبیه ، اما در اصطلاح به مجازاتی که نوع و میزان آن در شرع مقدس تعیین نشده و توسط قانون تعیین می شود گفته می شود.
۳. مجازات بعدی دیه است که مخصوص مواردی است که به طور غیر عمد بر اعضای بدن شخص جنایت وارد شود. یا جنایت عمدی است اما امکان قصاص وجود ندارد.

جرائمی که هم حدی باشند و هم تعزیری:

برخی جرائم هم حدی هستند و هم تعزیری یعنی تحت شرایطی مجازاتی که شرع برای آن تعیین کرده اجرا می شود و در شرایط دیگری مجازات قانون بر آن بار می شود.
برای مثال توهین جرم محسوب میشود و مجازات آن جزای نقدی است؛ اما اگر همین توهین به شکل فحاشی ناموسی و زنا و لواط باشد مجازات حدی به نام قذف به شمار می آید که مجازات آن شلاق است.
جرم دیگر سرقت تعزیری است که گاهی مجازات حدی آن اجرا می شود که قطع دست و… است و گاهی تحت شرایطی مجازاتی دیگر برای آن تعیین می شود .

 

انواع سرقت تعزیری:

سرقت مشدده:

سرقت مشدده یک نوع سرقت تعزیری است و مجازات سنگینی دارد.
طبق ماده ۶۵۱ قانون مجازات؛ اگر سرقتی انجام شود که شرایط حدی را نداشته باشد اما این شرایط را داشته باشد سارق به مجازات ۵ تا ۲۰ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.پ

حال این شرایط چیست که اگر جمع شوند فرد چنین مجازاتی دارد؟

  • سرقت در شب باشد.
  • سارق بیش از یک نفر باشد
  • داشتن سلاح همراه یکی از آنها .
  • بالا رفتن از دیوار یا شکستن حرز یا بکار بردن کلید ساختگی یا اختیار کردن عنوان یا لباس مستخدم دولت یا معرفی خود به عنوان مأمور دولتی
  • هنگام سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشند.

اگر این شرایط با هم‌ جمع شوند فرد به صلاحدید قاضی از۵ تا ۲۰ سال حبس محکوم می شود. و اگر یکی از این موارد نباشد باید سراغ انواع دیگر برویم .

طبق ماده ۶۵۲ هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم می‌شود و اگر‌ جرحی نیز واقع شود علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌ گردد.

طبق ماده ۶۵۷ مجازات جیب بری و کیف زنی اگر ارزش مال سرقت شده زیر ۲۰ میلیون تومان باشد و این که سارق سابقه کیفری نداشته باشد مجازات او۶ ماه تا ۲سال و نیم و ۷۴ ضربه شلاق است .
اما اگر ارزش مال سرقت شده بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد یا کمتر باشد اما سارق سابقه دار باشد مجازات آن یک تا پنج سال حبس به علاوه شلاق است.

سرقت ساده:

در اینجا لازم نیست همه ی شرایط با هم جمع شود؛ بلکه اگر صرفا یکی از این موارد در سرقت وجود داشته باشد فرد به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود .

 

سرقت گوشی موبایلتان را اینگونه پیگیری کنید

مشترکان می‌توانند در زمان به سرقت رفتن گوشی‌ و یا مفقود شدنش به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کرده و سرقت گوشی‌شان را اعلام کنند که البته بهتر است کلانتری در همان محل به سرقت رفتن و یا مفقود شدن گوشی باشد و پس از آن از طریق مراجع قضایی موضوع را پی‌گیری کنند؛ همچنین برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ از سیم‌کارت به یکی از دفاتر خدمات مشترکان مراجعه و نسبت به مسدود کردن سیم‌کارت سرقت شده اقدام کنند.

در زمان سرقت گوشی‌های تلفن همراه معمولا مخابرات پس از اطلاع مشترک، از طریق شماره سریال ۱۵ رقمی که در گوشی‌ و پکیج آن‌ قرار دارد، به پیگیری و ردیابی گوشی‌ها اقدام می‌کنند و مشترکانی که این شماره را ندارند با توجه به اینکه داشتن این شماره برای ردیابی گوشی الزامی است؛ می‌توانند با زدن کلید * و سپس مربع و درنهایت عدد (۰۶) و دوباره کلید مربع، از این شماره مطلع شوند.

گوشی‌های سرقت شده معمولا به فروش می‌رسند، بنابراین کارشناسان تاکید دارند که افراد باید در خرید گوشی‌ها دقت داشته باشند تا نسبت به خرید انواع معتبر و دارای ضمانت‌نامه اقدام کنند.

رزرو مشاوره