وکیل پایه یک دادگستری در مشهد
فهرست مقالات

وکیل جرم رباخواری در مشهد

جرم رباخواری و دفاع در اتهام ربا

ربا یعنی گرفتن سودی بدون انجام کاری . برای مثال شخصی براش گرفتن پولی به نزد شما میاد . شما به او صد میلیون قرض میدهید اما ذکر میکنید که زمان برگردادندن این پول ان شخص باید صد و پنجاه میلیون به شما پس بدهد. گاهی میان این معاملات واطه گری هم وجود دارد . که تمامی این افراد مجرم شناخته میشوند و کارشان ربا است .

جرم  و مجازات رباخواری

ربا خواری در دین اسلام کاملا حرام اعلام شده و هر گونه قراردادی بین ربا دهنده و گیرنده باطل است .

بر اساس قانون نیز قرارداد ربا بین طرفین باطل است و اگر طرفین به تعهدات قرارداد عمل نکند به دلیل نامشروع بودن موضوع معامله صحیح نخواهد بود و از نظر کیفری نیز قانونگذار آن را جرم می شناسد.

مجازاتی که برای افراد ربا خوار تعیین شده است شش ماه تا سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق است .

ربای قرضی چیست؟

رای قرضی سود و بهره ای است که شخص قرض دهنده از شخص قرض گیرنده میگیرد.

ربای معاملاتی چیست

ربای معاملاتی به نوعی از ربا اطلاق می شود که یكی از طرفین معامله مبلغی اضافه بر مورد معامله از طرف دیگر قرارداد، دریافت می کند.

آیا اموال ربا خوار توسط دادسرا توقیف می شود

در صورتی که معامله به شکل مازاد اخذ باشد یعنی اموال به صورت ماشین خانه یا مقداری پول باشد اموال توقیف میشود اما در صورتی که طرفین بر سر یک شرط غیر مالی به توافق برسند امکان توقیف وجود ندارد.

 

ربا چیست؟

بنا به ماده ی 595 قانون مجازات اسلامی اگر مالی و شرطی بین دو یا چند نفر در معامله بیشتر از حد مرز تعیین شده رد و بدل شود ربا محسوب میشود.

مجازات ربا

بنا به مفاد 588 الی 595 قانون مجازات

اگر هر داور یا کارشناسی که توسط دادگاه یا طرفین انتخاب شده باشد، از یکی از طرفین مالی را بگیرد، به 6 ماه الی 2 سال حبس یا مجازات نقدی بین 3 الی 12 میلیون ریال محکوم می شود. همه ی مالی که گرفته است هم از طرف دولت از او گرفته می شود.

طبق ماده 595 قانون مجازات اسلامی، مجازات ربا دهنده، ربا خوار و اگر واسطه ای وجود داشته باشد، به این شکل است که مال مازاد به صاحب مال برمی گردد و افراد به 6 ماه الی 3 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شوند. در این بین جزای نقدی هم مجازات آن ها اضافه می شود.

 

تاثیر مشاوره حقوقی در جرم ربا خواری

شما می توانید علاوه بر مشاوره ی حقوقی حضوری، راهکارهای حقوقی را به صورت آنلاین از وکیل ربا خواری بگیرید. و سوالات خود را بپرسید .

آیا هر پرداخت سودی را باید ربا به حساب آورد؟

زمانی که دو طرف یک قرارداد، به این توافق برسند که یک نفر مبلغ اضافه تری را به نفر دیگری بدون این که هیچ تعهد یا خدمت اضافه ای انجام دهد، پرداخت کند، ربا به حساب می آید . پس اگر دو طرف در قبال خدمت اضافه ای سودی بپردازند، در این صورت ربا محسوب نمیشود.

 برای شکایت از ربا خواری باید به کجا مراجعه کرد؟

هم میتوانید به دادگاه مراجعه کنید و هم به کلانتری ، کلانتری بعد از این که تحقیقات ابتدایی را انجام داد، گزارشی تهیه می کند و آن را به بازپرس دادسرا می دهد.

 

رسیدگی در دادسرا

 

بعد از اینکه شاکی شکوائیه ی خود را ثبت کرد، شکایت او به یکی از شعب بازپرسی دادسرا فرستاده می شود. دفتر دار شکواییه آن را وصول کرده و سپس اقدام به ثبت آن می کند. بعد از این مرحله، پرونده نزد بازپرس ارسال می شود. بازپرس هم محتویات پرونده را بررسی کرده و طرفین دعوا را احضار می کند. این احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه انجام می شود.

هر دو طرف پرونده باید در روز مقرر شده در شعبه ی بازپرسی حضور پیدا کنند. بهتر است که بهترین وکیل ربا را هم در کنار خود در این جلسات داشته باشید. شاکی در این مرحله شکوائیه ی خود را مجددا مطرح می کند

قطعا متهم این موضوع را انکار میکند اما شاکی باید شواهد و مدارکی را به همراه داشته باشد تا بتواند جرم را ثابت کند

رسیدگی در دادگاه

اگر شاکی از قرار صادره به دادگاه کیفری دو شکایت کند، پرونده به مجتمع قضائی ارسال می شود. برای نوشتن شکوائیه به کمک وکیل ربا خواری نیاز است. پس از آن از سمت معاونت ارجاع پرونده به یکی از شعبه های دادگاه فرستاده می شود. قاضی پرونده پس از بررسی آن، وقت جلسه رسیدگی را تعیین میکند

در طی یک اخطاریه به شاکی و متهم اطلاع داده میشود که در روزی معین به همراه وکیل خود در جلسه حضور پبدا کنند . داشتن مدارکی معتبر روی نظر قاضی تاثیر زیادی میگذارد . شاکی با بیان دلایل خود، در مقابل متهم از خود دفاع می کند. قاضی به حرف های هر دو طرف گوش میدهد و در انتها تصمیم لازم را اتخاذ می کند. امکان دارد که قاضی رای دادسرا را رد کند.

شرایط تحقق جرم ربا

وجود تراضی و توافق بین طرفین به صورت کتبی یا شفاهی مبنی بر دریافت سودی اضافه بر مبلغ اصلی قرض توسط قرض دهنده(رباگیرنده)از قرض گیرنده که حتما باید گرفتن مبلغ اضافی به صورت یک مال باشد . بنابراین چنانچه قرض گیرنده به صورت کاملا اختیاری و آزادانه مبلغ اضافه ای را به قرض دهنده پرداخت کند چنین عملی ربا محسوب نمیشود.

 مصادیق ربا

ربای قرضی:

در جامعه متداول است و بهره ای است که طبق توافق ،قرض دهنده ،اضافه بر مبلغ بدهی از قرض گیرنده دریافت می کند.

 

ربای معاملاتی

در این نوع ربا که هنگام مبادله دو کالای یکسان از نظر وزن و جنس تحقق می یابد ،یکی از طرفین طبق توافق مقدار مازادی به دیگری می دهد.

 

شرط جدایی قرارداد ربوی و غیر ربوی

در معاملات غیر ربوی طرفین نه تنها در سود مال مورد نظر شریک هستند بلکه قبول میکننند در صورت بروز زیان نیز با یکدیگر شریک باشند و چنانچه شرط قرارداد این باشد که فرد شرکت کننده تنها در سود مال شریک شود و در صورت بروز ضررمسوولیتی نداشته باشد ،قرارداد ربوی میشود

برای دفاع از اتهام رباخواری مشاوره حقوقی چقدر موثر می باشد؟

افراد زیادی هستند که بدون اینکه بدانند در مظان اتهام جرم ربا خواری قرار می گیرند. در این موقعیت ممکن است فرد در محلی مشغول به کار باشد و قرارداد هایی را امضا کند که این اسناد ماهیت ربوی داشته باشد. بنابراین باید همیشه مراقب این باشید که چه مدارک و اسنادی را امضا میکنید .  اما اگر در مظان اتهام قرار گرفتید چگونه از خود رد اتهام کنید. یکی از بهترین راه حل ها در این موقعیت استفاده از مشاوره با وکیل تلفنی و استفاده از امکانات پرسش حقوقی آنلاین است .

تفاوت ربا گرفتن با نزول گرفتن چیست

نزول به معنای تنزیل پول است و در معنا ارزش پول را کم می کنند.در برخی موارد نزول مشمول ربا قرار نمی گیرد. برخی از افراد نیز بین این دو مقوله تفاوتی قائل نمی شوند . پس میتوان گفت این دو شبیه هم نیستند.

 

رزرو مشاوره